آسمان آبی  هواپیما در حال حرکت
آسمان آبی  هواپیما در حال حرکت

آسمان آبی هواپیما در حال حرکت

بلیط هواپیما

جاذبه‌ها و تفریحات استون تاون (شهر سنگی) در زنگبار

استون تاون (Stone Town) قدیمی‌ترین شهر زنگبار (Zanzibar) محسوب شده و از نظر مردم این منطقه به شهر قدیمی نیز مشهور است. بلیط هواپیما  برای سفر به این شهر موضوعی مهم و اجتناب ناپذیر می باشد. این شهر که دارای یک محوطه ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، به خاطر فرهنگ غنی برجای‌مانده از دوران اعراب، پارسی‌ها، هندی‌ها و اروپایی‌ها شهرت دارد.


باغ‌های فورودهانی (Forodhani)

این پارک کوچک در ساحل اقیانوس هند، درست در مقابل خیابانی قرار دارد که مشهورترین ساختمان‌های استون تاون در آن هستند: قلعه عرب، خانه عجایب و کاخ‌موزه شهر. متاسفانه دو بنای آخر کاملا در حال نابودی هستند، اما جزئیات معماری قرن نوزدهمی آن‌ها همچنان باقی مانده و دیدار از آن‌ها را ارزشمند می‌کند. یک بازار غذای شگفت‌انگیز نیز هر شب در این باغ بعد از بلیط هواپیما لحظه آخری برگزار می‌شود، بنابراین حتما پس از تاریک شدن هوا به اینجا آمده و شبی لذت‌بخش با خوراکی‌های زنگباری را تجربه کنید.

 

قلعه عرب

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، قلعه عرب امروزه به‌مراتب اوضاع بهتری نسبت به دو اثر باستانی شهر داشته و به خاطر تاریخ و معماری حیرت‌انگیز خود شناخته شده است. این قلعه که در اواخر قرن هفدهم ساخته شده، در محل سابق یک کلیسای قدیمی پرتغالی بنا شده و ابزاری برای دفاع علیه اشغال نیروهای پرتغالی محسوب می‌شده است. آثار برجای‌مانده از آن کلیسا همچنان از درون دیوارهای قلعه قابل‌مشاهده است. این قلعه بعدها و در قرن نوزدهم به یک زندان تبدیل شد و حتی پس از انقلاب ۱۹۶۴ به باشگاه تنیس بانوان بدل گشت. امروزه، گردشگران می‌توانند به‌طور رایگان وارد قلعه شده و به کاوش برج و باروهای آن و همچنین تماشای بندر و اقیانوس از درون قلعه بپردازند. آمفی‌تئاتر درون قلعه نیز همچنان تا به امروز کاربرد داشته و اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید یک اجرای زنده را بر روی صحنه ۴۰۰ ساله آن تماشا کنید.



  


بازار داراجانی

بازار داراجانی (Darjani) قطب تجاری استون تاون بوده و انواع مختلفی از مواد غذایی از گوشت و ماهی گرفته تا ادویه و محصولات کشاورزی و همچنین انواع لوازم آشپزی و صنایع‌دستی را به فروش می‌رساند. غرفه‌های متعددی اقدام به فروش سوغاتی کرده و سفر شما به استون تاون را خاطره‌انگیز می‌کنند. برخی از غذاها و تفریحات این بازار شاید تنها مناسب افراد ماجراجو باشد، اما امتحان آن‌ها می‌تواند یک تجربه فرهنگی خارق‌العاده باشد که نباید آن‌ها را به هنگام بازدید از این بازار اصیل  بعد از بلیط هواپیما خارجی در شرق قاره آفریقا از دست داد.


بیمارستان قدیمی

این ساختمان چهار طبقه شگفت‌انگیز که در ابتدا و در دوران استعمار زنگبار به‌عنوان یک شفاخانه ساخته شد، دارای تاریخی جذاب و طولانی است. پس از استفاده از این مکان به‌عنوان یک مرکز خیریه و همچنین مجموعه‌ای از خانه‌های مسکونی، ساختمان آن در طول انقلاب زنگبار دچار آسیب‌های فراوان شد، اما با موفقیت مورد ترمیم قرار گرفت و به دوران شکوه خود بازگشت. این بیمارستان قدیمی که درست در مقابل ساحل زنگبار واقع شده، حالا به‌عنوان مرکز فرهنگی شهر شناخته می‌شود و میزبان رستوران و چندین فروشگاه و دفتر است. به‌علاوه یک قهوه‌خانه نیز در طبقه دوم آن دیده می‌شود. نباید دیدار از این نماد معماریِ چند فرهنگیِ زنگباری را به هنگام سفر به استون تاون فراموش کرد.


کلیسای جامع مسیح

این کلیسای جامع وابسته به کلیسای انگلستان در سال ۱۸۷۳ توسط ادوارد استیر، اسقف سوم زنگبار و یکی از طرفداران بریتانیایی لغو قانون برده‌داری، به‌طور نمادین در محوطه شلاق زدن برده‌ها در بزرگ‌ترین بازار برده‌فروشی جزیره ساخته شد. معماری عجیب این کلیسا شامل یک طاق بشکه‌ای مانند با جزئیاتی از معماری اسلامی و گوتیک می‌شود. استیر خودش نیز چند هفته قبل از تکمیل کلیسا در پشت محراب اصلی آن به خاک سپرده شده است. این محوطه همچنین میزبان یکی از مشهورترین نمادهای برده‌داری در سراسر دنیا است.


جزیره چانگو (Changuu)

این جزیره که به «جزیره زندان» نیز مشهور است، تنها ۲۰ دقیقه با قایق تا استون تاون فاصله دارد. چانگو میزبان ده‌ها لاک‌پشت غول‌آسا بوده که برخی از آن‌ها بیش از ۲۰۰ سال عمر دارند. سواحل ماسه‌ای و سفیدرنگ به همراه آب‌های شفاف این جزیره، فرصت مناسبی برای شنا کردن و غواصی پدید آورده است. عاشقان تاریخ نیز می‌توانند از زندان‌های سابق جزیره برای نگهداری زندانیان در قرن نوزدهم دیدن کنند.


حمام‌های پارسی

حمام‌های پارسی بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۸ ساخته شده‌اند و اولین حمام‌های عمومی زنگبار محسوب می‌شوند. این حمام‌ها تا سال ۱۹۲۰ بعد از  بلیط ارزان هواپیما کاربرد داشتند. حمام‌های پارسی توسط معماران شیرازی در این شهر ساخته شده‌اند. اگرچه امروزه دیگر کسی از این حمام‌ها استفاده نمی‌کند، اما می‌توان با پرداخت مبلغی اندک از داخل آن‌ها دیدن کرد. تنها کافی است تا از نگهبان حمام‌ها بخواهید تا قفل دروازه را برای دیدار شما از محوطه حمام‌ها باز کند.


مسجد مالیندی

مسجد مالیندی (Malindi) یکی از قدیمی‌ترین مساجد استون تاون محسوب می‌شود. این مسجد که توسط مسلمانان سنی به شیوه‌ای ساده ساخته شده است، یکی از سه مسجد شهر با مناره‌های مخروطی به شمار می‌آید. دیدار از این مسجد به هنگام حضور در استون تاون ارزشمند است، به‌خصوص اینکه دسترسی به آن نیز آسان بوده و درست در مقابل مرکز شهر قرار دارد.


کلیسای کاتولیک سنت ژوزف

کلیسای سنت ژوزف بین سال‌های ۱۸۹۳ و ۱۸۹۷ توسط مبلغان مذهبی فرانسوی به سبک رومی ساخته و طرح آن نیز توسط طراح کلیسای مارسی ارائه شد. مناره‌های دوقلوی این کلیسا از هرکجای شهر قابل‌مشاهده بوده و جاذبه‌ای منحصربه‌فرد در آسمان استون تاون خلق کرده است. درهای اصلی کلیسای سنت ژوزف تنها در ایام برگزاری مراسم مذهبی باز می‌شوند، اما امکان دیدن از درون کلیسا به هنگام بسته بودن درها، از طریق درب‌های پشتی، نیز وجود دارد. وقتی‌که در این کلیسا حضور یافتید، اندکی تأمل کرده و به تحسین تابوت‌های چوبی با نقش و نگارهای فراوان در کارگاهی در نزدیکی خیابان بپردازید.


آکادمی موسیقی Dhow Countries

آکادمی موسیقی Dhow Countries که در سال ۲۰۰۱ توسط یک سازمان مردم‌نهاد برای آموزش موسیقی به شهروندان زنگبار ساخته شد، میزبان نمایش‌های موزیکال و همچنین یک نمایشگاه هنری است. تنوع برگزاری کنسرت‌ها در این آکادمی، فضایی خارق‌العاده و پرهیاهو در محیطی زیبا خلق کرده است. دیدار از این مرکز بدون شک برای علاقه‌مندان به موسیقی ارزشمند است.

 

منبع تغییر جهت 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.