آسمان آبی  هواپیما در حال حرکت
آسمان آبی  هواپیما در حال حرکت

آسمان آبی هواپیما در حال حرکت

بلیط هواپیما

اگر چمدانمان در پرواز گم شد، چه کار کنیم؟!

ممکن است دلایل متفاوتی برای مسافرت کردن با بلیط خارجی ارزان قیمت وجود داشته باشد؛ بعضی سفرها در برآورده کردن اهداف کاری و تجاری خلاصه می‌شوند و برخی دیگر جان را روحی تازه می‌بخشند اما این تنها، خواست انسان است که می‌تواند نقطه اشتراک تمامی آنها باشد؛ یک سفر بی‌دردسر!

جالب است بدانید این خواسته، در بسیاری از انسانها به قدری قوی است که تمام مراحل سفر، از انتخاب وسیله نقلیه گرفته تا مقصد و رزرو محل اقامت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.


همانطور که می‌دانید ساده‌ترین راه، برای اغلب کسانی که مایل به تجربه یک سفر بی‌دردسرند، سفرهای هوایی است. با همه اینها سفر با هواپیما و خرید بلیط خارجی ارزان چندان هم بی دردسر نیست و مسائلی وجود دارند که دور از انتظار و غیر‌قابل پیشگیری‌اند؛ یکی از آنها گم شدن چمدانتان در پرواز است.


اگر چمدان خود را به هر دلیلی پس از پرواز، در مقصد نیافتید، سه کار وجود دارد که می بایست حتماً آنها را انجام دهید. اما پیش از این سه مرحله، بد نیست کمی از حقوق خود به عنوان یک مسافر مطلع شوید.


با وجود اینکه امروزه در اغلب فرودگاههای پیشرفته دنیا، کمتر رخ می دهد که چمدانی در پرواز گم شود و بیشتر چمدانهای گمشده طی ۲۴ ساعت اول دوباره به صاحبشان بازگردانده می‌‏شوند اما چمدانهایی نیز وجود دارند که سرگذشتشان برای همیشه مبهم باقی می ماند.

  

در سال ۱۹۹۹ سرانجام پیمان مونترال، جایگزین مقررات قدیمی ورشو شد. این پیمان به مسافران امکان می‌دهد که برای چمدان گمشده به ازای هر نفر، ۱٫۱۳۱ حقوق دریافت ویژه (SDR) را مطالبه کنند. ارزش یک SDR توسط صندوق بین‏‌المللی پول به صورت روزانه محاسبه می‌شود و وابسته به سبد پولهای رایج بین‌‏المللی و نوسانات آن است.


اما نکته ای که وجود دارد این است که شرکتهای هواپیمایی با اینکه موظفند از شروع روز هشتم تا پایان پنجاه و پنجمین روز، در صورت پیدا نشدن چمدان گمشده، هزینه خسارت مسافر را پرداخت کنند، این پروسه کمی زمانبرتر از آنیست که انتظارش را دارید و میزان غرامتی که دریافت خواهید کرد نیز بستگی به دلایل و مدارکی دارد که در خصوص ارزش محتویات چمدانتان ارائه می‌کنید.


به طور معمول در سفرهای خارجی برای چمدانهای حاوی ۲۰ کیلوگرم بار، به ازای هر یک کیلوگرم حداکثر ۲۰ دلار خسارت پرداخت می‌شود. غرامت در مسیرهای اروپایی حداکثر ۴۰۰ دلار و در آمریکا با توجه به مسافت طی شده، ۶۴۰ دلار است.

لازم به ذکر است بلیطهای فرست کلاس و بیزنس کلاس خسارات بیشتری دریافت می‌کنند و بیمه های سفری نیز در این خصوص بسیار کمک کننده اند.


حال مراحلی که می بایست طی کنید عبارتند از:


۱-  قبل از خروج از فرودگاه، گم شدن چمدان خود را اطلاع و تشریفات اداری را انجام دهید.


قبل از ترک فرودگاه، یکی از اعضای کارکنان شرکت هواپیمایی یا پیشخوان خدمات مشتری را پیدا کنید و فرم PIR (گزارش بی‏‌نظمی در خصوص اموال) را تکمیل نمایید. حتی اگر به شما گفته شد که کیفتان با پرواز بعدی وارد می‎شود هم، فرم شکایت را پر کنید. در این فرم می‌بایست اطلاعاتی از قبیل ارزش تقریبی لوازم موجود در چمدان، فرودگاه مبدأ، مقصد، شماره پرواز، آدرس محل اقامت در کشور مقصد، شماره تلفن تماس و شماره پاسپورتتان را در اختیار نماینده ایرلاین مربوطه قرار دهید. وجود این فرم، به همراه برچسب (اتیکت) چمدانی که قبل از پرواز، تحویل گرفته‎اید و معمولاً به بلیط سفر یا روی پاسپورت چسبانده می‎شود، برای تقاضای غرامت از فرودگاه یا بیمه ضروری است. توجه داشته باشید که شما باید در طی هفت روز کتباً مطالبه خسارت کنید چراکه PIR به‌خودی‌خود یک مطالبه خسارت به حساب نمی‌آید.


Luggage-Step-2


۲-  برای محتویات چمدان خود درخواست غرامت نمایید.


بهتر است برای تهیه ملزومات ضروری خود در سفر، به خصوص مسافرتهای خارجی، مقداری پول نقد از شرکت هواپیمایی مربوطه درخواست نمایید و یا اینکه ملزومات را خریداری کنید و با ارائه رسید خرید خود، تقاضای بازپرداخت نمایید.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که نمی‌توان از شرکتهای هواپیمایی انتظار سخاوت بیش از حد داشت؛ این شرکتها معمولاً در سفر به شهری که در آن زندگی می‌کنید، چندان جوابگو نیستند، چراکه فرض را بر این می‌گیرند که هرآنچه که ممکن است مورد نیازتان قرار بگیرد، در خانه‌ خود دارید.


۳- برای دریافت چمدان مدارک لازم را همراه خود به فرودگاه ببرید.


اگر تماسی از فرودگاه در خصوص پیدا شدن چمدانتان دریافت کردید، به همراه داشتن همه رسیدها و برچسب‌ها و اصل پاسپورت خود را فراموش نکنید. در بهترین حالت، وقتی کیفتان پیدا شود شرکت هواپیمایی به هزینه خودش کیف را برای شما ارسال خواهد کرد و در بدترین حالت، ۲۱ روز طول خواهد کشید تا شرکت هواپیمایی تایید کند که کیف شما گم شده است که در این حال، شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود و می‌بایست در این خصوص کتباً اقدام نمایید.

به نظر وبلاگ آسمان آبی هواپیما در حال حرکت مسافرت برای هر مسافری حاوی خاطرات خوب فراوانی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.